کد مطلب: 140143
گزارش دانا از سير اعترافات دولت‌مردان به ناکارآمدي برجام
بعد از سيف، صالحي و ظريف، بعيدي‌نژاد هم از اقتصاد پسابرجام نااميد شد/ بعيدي‌نژاد:برجام رشد اقتصادي نمي‌آورد
تاریخ انتشار : 1395/03/20 10:03:36
نمایش : 1278
مسئولين دولتي که سعي مي کردند همراه با روحاني در هر مکان و زماني از تريبون هاي مختلف، فوايد و عوايد برجام را به مردم گوشزد کنند، گاهي ديکته هميشگي خود را فراموش کرده و اعلام مي کردند که برجام هيچ عايدي براي کشور نداشته است.












 

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ بيش از 4 ماه از روز اجراي برجام در کشور مي‌گذرد و درحالي که بسياري از مسئولين دولتي به دنبال اثبات فوايد برجام براي اقتصاد کشور هستند، بسياري از کارشناسان مدعي هستند که برجام به خاطرکارشکني هاي آمريکا عملياتي نشده و رونق اقتصادي در شرايط پسابرجام صورت نگرفته است.

مسئولين دولتي که سعي مي کردند همراه با روحاني در هر مکان و زماني از تريبون هاي مختلف، فوايد و عوايد برجام را به مردم گوشزد کنند، گاهي ديکته هميشگي خود را فراموش کرده و اعلام مي کردند که برجام هيچ عايدي براي کشور نداشته است.

هرچند که ابن مقامات بعد از اظهار نظرهاي خود مجبور به عقب نشيني شده و در توجيه صحبت هاي خود اظهارات ديگري را مطرح کردند اما واقعيت برجام اين روزها از زبان مسئولين دولتي نيز شنيده مي شود که عوايد آن چيزي نبوده است.

سيف، رئيس کل بانک مرکزي که بعد از اجرايي شدن برجام به نيويورک رفته بود تا با وزير خزانه داري آمريکا ديدار و آمريکا را متقاعد کند که براي برداشته شدن تحريم هاي مربوط به سوئيفت کارشکني نکند، در مصاحبه با بلومبرگ درباره عوايد برجام براي ايران آب پاکي را روي دست همه ريخت و اعلام کرد که عوايد برجام «تقريباً هيچ» بوده است.

اظهار نظر سيف به سرعت در فضاي رسانه اي داخل ايران منتشر شد؛ واکنش رسانه ها و روزنامه هاي حامي دولت سکوت و واکنش روزنامه هاي منتقد، بازنشر اين جمله قابل تأمل سيف يعني «تقريبا هيچ...» بود؛ اما با فشارهايي که به سيف به عنوان يک مقام اقتصادي و متخصص وارد شد، او از حرف خود کوتاه آمده و در توجيه حرف خود گفت: اين صحبت ها کارکرد خارجي داشته و براي مصارف داخلي عنوان نشده است.

پيش از سيف نيز صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي در گفت‌وگو با وبگاه «العربي الجديد» بر ادامه فعاليت هسته‌اي ايران تاکيد و اعلام کرده بود که غرب در اجراي تعهدات خود بر اساس برجام، تأخير دارد و هنوز برخي تحريم‌ها برداشته نشده است.

صالحي که برجام را فاقد عوايد اقتصادي مي دانست گفت: «تا الان برخي بانک‌هاي بزرگ اروپايي تحريم‌هايشان را به طور کامل پايان نداده اند چرا که قبلا تعهد داده که با ايران مراوده تجاري نداشته باشد. ما هنوز منتظر هستيم که وزارت خارجه ايران با اتحاديه اروپا تماس بگيرد و اين بحران را حل کند.»

هرچند که رئيس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره اظهارات صالحي مبني بر تأخير طرف غربي در اجراي برجام، گفت: «صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي است و در زمينه مسائل اتمي هرچه بگويد صاحب نظر است اما صالحي قسمتي از واقعيت‌هاي موجود برجام را افشا کرد و اين گونه خشم روحاني را برانگيخت.

در ادامه اعتراف دولتمردان به نبود رشد اقتصادي بعد از برجام، محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه نيز در نشست خبري مشترک با فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا درباره مشکلات ايجاد شده در راه اجراي برجام، گفت: «همان‌طور که همه از ابتدا مي‌دانستند برجام بانک‌هاي آمريکايي را شامل نمي‌شده و نمي‌شود بلکه بحث عدم مزاحمت آمريکا براي همکاري ساير بانک‌ها با ايران مطرح است.»

اعتراف به کارشکني هاي آمريکا و راه گشا نبودن برجام از سوي ظريف به عنوان شخص اول مذاکره کننده با غرب براي دستيابي به توافق هسته‌اي دو ماه بعد از اجرايي شدن برجام يکي از نکاتي بود که اظهارات روحاني مبني بر آفتاب تابان برجام را نقض کرد.

حميد بعيدي‌نژاد يکي ديگر از اعضاي تيم هسته‌اي است که طي روزهاي گذشته با بيان اينکه انتظار رشد اقتصادي از برجام درست نيست، گفت: «اينکه برجام براي ما رشد اقتصادي تعريف کند درست نيست بلکه رشد اقتصادي ناشي از مديريت کشور است و بين اينکه برجام يک تفاهم‌نامه اقتصادي است يا اينکه برجام نتايج اقتصادي دارد تفاوت وجود دارد.»

با گذشت زمان از اجرايي شدن برجام در کشور، مسئولين بيشتري به اين نتيجه مي رسند که برداشت هاي اقتصادي از برجام نه تنها درست نبوده، بلکه کشور را با بحران ديگري مواجه کرده است و در حال حاضر اقتصادي منتظر را براي کشور به همراه آورده است.

پيش از اين برخي از مسئولين دولتي به رکود حاکم بر اقتصاد کشور نيز اعتراض کرده بودند تا جايي که مهر ماه سال گذشته 4 تن از وزراي دولت علي طيب نيا، محمدرضا نعمت زاده، علي ربيعي و حسين دهقان وزراي اقتصاد، صنعت، کار و دفاع در نامه اي مشترک نسبت به رکود به وجود آمده در کشور اعتراض کرده و به دولت هشدار دادند که در صورت ادامه، اين رکود تبديل به بحران خواهد شد.

افزايش رکود و عدم بهبود شرايط اقتصادي کشور صداي افراد ديگري از بدنه دولت را نيز در آورد؛ جهانگيري، معاون اول روحاني هم در سخناني به اين موضوع اعتراف کرد و گفت: ما فکر مي‌کرديم که درآمد نفت کاهش پيدا کند و کاهش آن جدي باشد، ولي هيچ وقت فکر نمي‌کرديم که قيمت نفت از ۶۰ دلار پايين‌تر بيايد.

وي در جايي ديگر با اشاره به برخي مشکلات ايجاد شده به رکود در اقتصاد اعتراف کرده است اما علت اصلي آن را دولت يازدهم ندانسته و مانند مسائل ديگر اين موضوع را به گردن دولت قبل انداخته است.
 

سيد محمد علي سيد ابريشمي، معاون وزير صنعت نيز در يکي از سخنراني هاي خود به رکود در اقتصاد اشاره کرده و گفته بود که رکود در بخشي از صنايع کوچک غالب شده و آنها را با مشکل مواجه کرده است.
 

مجيد انصاري، معاون رييس جمهور در امور پارلماني هم در ادامه اعتراف دولتي ها به رکود گفت: ما بيکاري، رکود و گراني را قبول داريم و به دنبال رفع آن هستيم و به همين دليل گردشگري را مهم جلوه مي دهيم اما نبايد به سرمايه گذار خارجي فحاشي کنيم و فضاي کشور را ناامن جلوه دهيم. ما مي خواهيم با رونق گردشگري اشتغال افزايش يابد.
 

مهدي جهانگيري، عضو هيات رئيسه اتاق بازرگاني تهران نيز در يکي از سخنراني هاي خود به رکود اعتراف کرده و گفت: مي‌دانيم که شرايط اقتصادي کشور خوب نيست. رکود در کشور ما بخش خصوصي را زمينگير کرده است. بسياري از بنگاه‌هاي توليدي تعطيل شده يا با حداقل ظرفيت ممکن مشغول به کار هستند.
 

وي همچنين گفته بود که پروژه‌هاي عمراني خوابيده و پيمانکاران بيکار هستند. درچنين شرايطي بايد پايداري اشتغال، واحدهاي توليدي و بخش خصوصي از اولويت‌هاي دولت و ارکان حکومت باشد تا بتوان شرايط را طوري فراهم کرد که از اين اوضاع اقتصادي خارج شويم.
 

اسحاق جهانگيري در جايي ديگر نيز ضمن اعتراف به رکود موجود در بازار با بيان اينکه برخي تصور مي کنند با اجراي توافق هسته اي قيمت ها به يکباره شکسته مي شود، گفته بود: اين تصور بازار را با رکود مواجه کرده است.

اتاق بازرگاني تهران هم در شهريور ۱۳۹۴ از کاهش بودجه عمراني، افت ۱۵/۸درصدي صادرات، افت ۸درصدي توليدات صنعتي، افت ۱۲درصدي فروش صنايع و افزايش ۴درصدي ذخاير انبارهاي توليدي به عنوان نشانه‌هاي آشکار رکود خبر داده بود.
 

اکبر ترکان مشاور عالي روحاني نيز به عنوان يکي ديگر از مسئولان دولتي در ادامه نامه 4 وزير با اشاره به نرخ رشد پايين اقتصادي کشور، گفت:‌ اقتصاد ما هنوز از رکود خارج نشده است.
 

وي در ادامه افزود: ما در اين برنامه نيازمند به ۲۵۰ ميليارد دلار سرمايه از خارج کشور هستيم که مي تواند به صورت سرمايه و يا سرمايه گذار خارجي به اقتصاد کشور تزريق شود.
 

مقيمي، معاون سياسي وزير کشور نيز به دنبال نامه انتقادآميز 4 تن از وزرا از وضعيت اقتصادي بازار و بورس از رکود اقتصادي کشور انتقاد کرد و  در ادامه از تحقق وعده دولت در زمينه رشد اقتصادي خبر داد.

 

انتهاي پيام/ط

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg